1. Home
  2. /
  3. Blog
  4. /
  5. Omnicredit
  6. /
  7. Plătitor de TVA –...
platitor de TVA Omnicredit

Plătitor de TVA – Tot ce trebuie să știi

Ce este Taxa pe Valoare Adăugată și cum funcționează?

Taxa pe valoarea adăugată (TVA) este un impozit pe consum aplicat pe valoarea adăugată a bunurilor și serviciilor la fiecare etapă a producției și distribuției. În esență, TVA este plătită de consumatorul final atunci când achiziționează un bun sau serviciu. Fiecare entitate din lanțul de producție și distribuție colectează TVA de la client și o plătește statului, deducând în același timp TVA-ul pe care l-a plătit furnizorilor săi.

TVA este importantă pentru bugetul de stat, fiind o sursă semnificativă de venituri fiscale, ajutând la evitarea dublei impozitări și la transparentizarea contribuțiilor fiscale în cadrul procesului de producție și distribuție.

Așadar, TVA se aplică și funcționează în același timp la producător, distribuitor, retailer și consumatorul final. Fiecare dintre aceștia cumpără produse pentru care plătește TVA, după care își vinde produsul pentru care încasează TVA.

               Ce inseamnă plătitor de TVA?

Un plătitor de TVA se definește ca o persoană fizică sau juridică, înregistrată în scopuri de TVA și care are obligația de a colecta și plăti TVA către autoritățile fiscale, respectând reguli și proceduri specifice privind evidența, raportarea și plata TVA.

O companie (SRL sau SA) sau un individ (PFA) trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA dacă depășește o anumită cifră de afaceri. O firmă plătitoare de TVA trebuie să colecteze TVA de la clienții lor pentru toate bunurile și serviciile vândute, aplicând cota de TVA corespunzătoare. În România se aplică o cotă standard de TVA de 19% şi două cote reduse: 5% şi 9%, fiecare cu reglementări specifice.

Momentul când devine o persoană fizică plătitoare de TVA este când aceasta depășește plafonul de scutire de 119.000 lei.

 Plătitorul de TVA are dreptul să deducă TVA-ul plătit pentru achizițiile sale din suma TVA colectată de la clienți. Diferența dintre TVA colectată și TVA dedusă este suma datorată autorităților fiscale. Cine plătește TVA are obligația să depună lunar sau trimestrial declarații de TVA în care raportează TVA-ul colectat, TVA-ul dedus și TVA-ul de plată și trebuie să plătească către autoritățile fiscale diferența dintre TVA-ul colectat și TVA-ul dedus.

Descoperă diferențele dintre PFA și SRL în acest articol!

Condiții pentru a deveni plătitor de TVA

               Pragul de cifră de afaceri pentru TVA

Un SRL neplătitor de TVA la înființare va începe să plătească TVA atunci când depășește un prag de TVA, sau un plafon TVA respectiv o cifră de afaceri de 300.000 RON (sau echivalentul în euro), conform Codului Fiscal.

Opțiunea voluntară de înregistrare în scopuri de TVA

La înființare, o firmă este neplătitoare de TVA. Totuși, aceasta poate opta să plătească TVA chiar de la înființare, sau ulterior, atunci când depășește pragul TVA, plafonul TVA in 2024 fiind de de 300.000 lei. Este opțiunea firmei să devină plătitor de TVA sau nu, pâna la atingerea pragului de TVA. Conform Codului Fiscal, în maxim 10 zile de la sfârșitul lunii în care s-a depășit plafonul de 300.000 de lei, este obligatoriu ca o firmă să se declare plătitoare de TVA .

Procesul de înregistrare ca plătitor de TVA

Documente necesare pentru înregistrare

Pentru înregistrarea în scop de TVA, societățile depun la organul fiscal, cererea de înregistrare specifică (formularul 098). Cererea se depune fie de către reprezentantul legal al societății, un asociat sau un împuternicit, la registratura organului fiscal competent sau la poștă prin scrisoare recomandată. De asemenea, societățile depun la organele fiscale competente declarația de mențiuni pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridic (formularul 010).

Pentru a demara aceasta procedură, mai sunt necesare și următoarele documente: copie CUI, copie CI administrator, balanța ultimei luni și/sau a lunii decembrie din anul anterior.

Pași specifici de urmat la ANAF

Pentru înregistrarea în scopuri de TVA, o societate comercială trebuie să completeze formularul 098, sau, după caz, formularul 010, să îl depună la ANAF împreună cu actul de înființare a societății și ultimul statut actualizat. Ulterior, organul fiscal va emite Decizia privind înregistrarea în scopuri de TVA, iar înregistrarea se consideră valabilă începând cu data comunicării acestei decizii.

Începând cu 14 mai 2020, societățile comerciale care solicită înregistrarea în scopuri de TVA, nu mai sunt supuse unei analize pentru evaluarea riscului fiscal. Ulterior, pe parcursul desfășurării activității, organul fiscal efectuează analize de risc, iar în cazul celor care prezintă risc fiscal ridicat anulează codul de înregistrare în scopuri de TVA.

Care sunt documentele necesare pentru încadrarea la plătitor de TVA?

               Formularul 088

Formularul 088 a fost folosit până în anul 2017 pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura afaceri ce implică taxa pe valoarea adăugată (TVA). În anul 2017, acest formular a fost eliminat, dar  dispariția formularului 088 nu a însemnat renunțarea la procedurile greoaie care existau până la abrogarea sa. În continuare, contribuabilii trebuie să prezinte un număr mare de documente, o parte notificate ulterior depunerii dosarului. Din acest motiv, procesul de înregistrare în scopuri de TVA încă este unul greoi, netransparent și ineficient. 

               Formularul 098

Formularul 098 este practic cererea de înregistrare în scopuri de TVA, conform art.316 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal. Această cerere se completează și se depune de către societătile comerciale înființate în baza Legii nr.31/1990, cu modificările și completările ulterioare. Depunerea se realizează la organul fiscal competent în a cărui rază teritorială se află sediul social declarat în cererea de înmatriculare în registrul comerțului. Formularul se completeaza în două exemplare, înscriindu-se cu majuscule toate datele prevazute. Un exemplar se păstrează de contribuabil, iar celalalt exemplar se depune la organul fiscal competent.

               Formularul 010

Formularul 010 este Declarația de înregistrare fiscala /Declarația de mențiuni pentru persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică. Declarația de înregistrare fiscală se completează cu ocazia primei înregistrări fiscale, de regulă cu ocazia înființării, iar declarația de mențiuni se completează ori de câte ori se modifică datele declarate anterior.

Obligațiile unui plătitor de TVA

Emiterea de facturi cu TVA

Atât la prestarea de servicii, cât și la vânzarea de bunuri, firmele trebuie să emită facturi care vor conține printre altele: numărul și seria facturii; data emiterii documentului; datele firmei emitente, inclusiv numărul de înregistrare în scopuri de TVA, dacă este cazul; datele beneficiarului (inclusiv codul TVA); denumirea și cantitatea bunurilor/serviciilor; prețul unitar, cota de TVA și suma totală încasată.

Declararea și plata TVA

Declararea și plata TVA sunt procese reglementate de legislația fiscală. Decontul (declarația) de TVA (Formularul 300) trebuie depus lunar sau trimestrial, în funcție de cifra de afaceri a companiei, până la data de 25 a lunii următoare perioadei fiscale. Formularul se completează de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare. Contribuabilii care efectuează în perioada de raportare numai operațiuni în interiorul țării pot opta pentru completarea formularului de decont simplificat, prin bifarea căsuței corespunzătoare din programul de asistență pus la dispoziție de ANAF. Semnarea declarațiilor se realizează prin utilizarea certificatului digital calificat emis de un furnizor de servicii de certificare, acreditat în condițiile Legii nr. 455/2001. Plata TVA trebuie efectuată până la data de 25 a lunii următoare perioadei fiscale, prin ordin de plată către trezoreria statului.

Verificări fiscale și raportări periodice

ANAF poate efectua verificări pentru a confirma corectitudinea calculului privind TVA de plată sau de recuperat. În unele cazuri, ANAF poate solicita documente suplimentare sau poate efectua un control fiscal la sediul companiei în acest scop.

Beneficiile statutului de plătitor de TVA

Recuperarea TVA-ului achitat

Există anumite circumstanțe economice care determină o firmă sa devină plătitoare de TVA, chiar dacă aceasta nu a atins cifra de afaceri care conferă obligația de plătitor de TVA. Aceste circumstante pot fi :  i) dacă majoritatea partenerilor comerciali sunt plătitori de TVA, atunci aceștia cu siguranță vor să își deducă TVA-ul din facturile respectivei firme; ii) TVA-ul aferent achizițiilor este mai mare decât cel colectat, deci TVA-ul platit în plus se poate recupera ; iii) efectuarea de achiziții din UE sau de vânzări de bunuri și servicii către UE ; iv) practicarea unor cote de TVA reduse în anumite domenii.

Accesul la finanțări și credite

Atunci când o firmă este plătitoare de TVA, aceasta înseamnă că firma respectivă desfășoară o activitate economică consistentă, cu tranzacții constante. Statutul de firmă sau PFA plătitor de TVA dă impresia de conformare fiscală, ceea ce conferă o notă favorabilă pe piața instrumentelor financiare pentru firma respectivă. În consecință, firma plătitoare de TVA poate accesa diferite proceduri ale instituțiilor bancare și non-bancare pentru a obține finanțări și credite necesare dezvoltării activității sale.

Descoperă produsele financiare Omnicredit pentru firme mici si mijlocii!

Creșterea credibilității afacerii

Afacerea unei firme plătitoare de TVA se presupune a fi una prosperă, cu încasări permanente în urma vânzării de bunuri și servicii, cu un număr de clienți diversificați, constanți și solvabili. În consecință, firma respectivă are o mare credibilitate pe piață, ceea ce permite o dezvoltare facilă a afacerii, precum și o mai mare notorietate în mediul economic.

Cotele de TVA și excepții

Cota TVA standard și cotele reduse

În România, cota standard de TVA este în prezent de 19%. Există bunuri și servicii pentru care se aplică cota TVA de 9% (pentru livrarea medicamentelor de uz uman și veterinar, comercializarea de alimente și băuturi, servicii de catering și restaurant, distribuirea apei potabile, etc) și cota TVA de 5% (pentru servicii hoteliere și de cazare, produse eco tradiționale, construirea de clădiri în scop social etc).

Afla din acest articol pentru ce operatiuni creste cota de TVA in 2024!

Excepții și scutiri specifice

În România, există anumite excepții și scutiri de la plata TVA, reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal și alte acte normative conexe. Principalele excepții de TVA sunt : întreprinderile cu o cifră de afaceri anuală sub 300.000 RON și livrările și achizițiile intracomunitare.

Scutirile de TVA se aplică pentru exporturi de bunuri și servicii în afara UE, pentru servicii medicale, de educație, culturale și sociale, anumite operațiuni financiare și de asigurare și reasigurare, vânzarea de terenuri și de clădiri vechi.

În ce condiții devii obligatoriu plătitor de TVA?

Trecerea de la neplătitor la plătitor de TVA

Tecerea de la statutul de neplătitor de TVA la plătitor de TVA în România implică mai multe etape și proceduri specifice. Acest proces este necesar atunci când o companie atinge pragul platitor de TVA, respectiv o cifra de afaceri de 300.000 RON, sau optează voluntar pentru a deveni plătitor de TVA.

Firmele care nu ating plafonul platitor de TVA pot opta voluntar pentru a deveni plătitori de TVA dacă consideră că acest statut le aduce beneficii (de exemplu, posibilitatea de a deduce TVA pentru achiziții).

Anularea calității de plătitor de TVA

Anularea calității de plătitor de TVA în România este un proces reglementat care poate avea loc fie la cererea contribuabilului, fie se poate face din oficiu de către ANAF, în anumite condiții. O firmă poate deveni neplătitoare de TVA atunci când cere anularea calității de plătitor de TVA, întrucât cifra de afaceri scade sub plafonul platitor de TVA de 300.000 RON, sau când își încetează activitatea. ANAF poate anula din oficiu calitatea de plătitor de TVA atunci când o firmă nu este conformă, respectiv nu respectă regimul TVA, precum și din motive de inactivitate sau dizolvare.

Ce se întâmplă dacă depășești plafonul de scutire?

Atunci când o firmă depășește plafonul de scutire de TVA, are obligația ca în termen de 30 de zile de la sfârșitul lunii în care s-a depășit plafonul, să depună cererea de înregistrare ca plătitor de TVA

Cum gestionezi TVA-ul dacă ai afaceri în UE sau în alte țări?

Gestionarea TVA-ului pentru afacerile desfășurate în UE se face astfel : livrările de bunuri către un stat UE sunt scutite de TVA în țara de origine dacă destinatarul este o persoană fizica plătitoare de TVA în țara de destinație. Pentru achizițiile intracomunitare, TVA nu este percepută de furnizorul din alt stat membru, iar beneficiarul din România aplică mecanismul taxării inverse, adică înregistrează TVA atât ca taxă colectată, cât și ca taxă deductibilă.

Pentru țările din afara UE, exporturile sunt scutite de TVA în România, iar la import TVA-ul se plătește la autoritatea vamală în momentul importului, existând și posibilitatea de a amâna plata TVA printr-un regim special.

Concluzie

Statutul de firmă plătitoare de TVA implică respectarea regulilor specifice regimului TVA prevăzute în Codul Fiscal, aceasta fiind o condiție esențială pentru respectarea principiului conformarii fiscale.

ELISA RUSU, CEO & Board Member OMNICREDIT, are o experienta de peste 20 de ani in sectorul financiar bancar, experienta dobandita in cadrul celor mai mari banci din Romania, una dintre ele fiind Banca Transilvania, unde a implementat si a coordonat directia de factoring, pe o perioada de circa 9 ani.

Increzatoare in fortele proprii, gratie experientei dobandite si pentru ca ii plac provocarile, Elisa Rusu s-a hotarat sa intre in anteprenoriat impreuna cu un fond de Investitii, dezvoltand de la zero un proiect inovator, lansand astfel pentru prima data in Romania, o platforma fintech, ce oferă solutii de factoring şi microfinantare online, adresata in mod special micilor anteprenori.

Intelegand ca aceasta zona era foarte putin deservita in cadrul bancilor, fiind totodata o zona destul de permisiva, Elisa Rusu dezvolta si conduce cu succes fintech-ul OMNICREDIT, prin intermediul caruia a finantat pana astazi sute de clienti, venind in intampinarea acestora cu diferite tipuri de produse de finantare personalizate, pentru a le putea acoperi toate nevoile financiare.

Traiectoria profesionala a Elisei Rusu a fost de la bun inceput progresiva, absolvind Facultatea de Relatii Economice Internationale in cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti, urmata de un MBA cu specializare in Management Financiar-Bancar, care i-a deschis drumul spre evolutia carierei ulterioare.

Si-a propus de-a lungul timpului sa sustina si sa fie alaturi de micii antreprenori, participand in calitate de Mentor la diverse programe de instruire si cursuri educationale, despre factoring si organizare financiara.

A luat deseori parte la interviuri valoroase, in calitate de invitat la diverse emisiuni TV, sustinand sprijinul neconditionat oferit afacerilor mici si mijlocii, prin solutii de finantare flexibile si fara birocratie.

Articole pe blog

Sistemul RO e-Transport

Ce este sistemul RO e-Transport? Sistemul RO e-Transport este un sistem implementat de autoritățile fiscale din România, conform ordinului 1337/2024, pentru monitorizarea