Ce este sistemul RO e-Transport?
Sistemul RO e-Transport este un sistem implementat de autoritățile fiscale din România, conform ordinului 1337/2024, pentru monitorizarea și controlul transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul României, cu scopul de a preveni și combate evaziunea fiscală și frauda, asigurându-se astfel o trasabilitate mai bună a bunurilor transportate. Implementarea sistemului RO e-Transport este obligatorie pentru toate companiile de transport și presupune adaptarea sistemelor informatice interne ale companiilor pentru a se integra cu platforma RO e-Transport și pentru a asigura conformitatea cu cerințele de raportare impuse de autorități.
Conform OUG 41/2022, utilizarea sistemului RO e-Transport este obligatorie începând cu data de 1 iulie 2022 pentru toate transporturile de mărfuri cu risc fiscal ridicat, iar de la 1 iulie 2024 și pentru transportul internațional, indiferent dacă bunurile sunt sau nu cu risc fiscal, cu conditia ca mijlocul de transport să depășească o anumită masă autorizată și marfa transportată să aibă o greutate sau o valoare peste un anumit prag.
Cum funcționează sistemul RO e-Transport?
Sistemul RO e-Transport include module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri, care vor genera coduri unice de înregistrare pentru fiecare transport, elemente de interconectare cu camere de luat vederi și alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier și componente software pentru analiza integrată a datelor. Sistemul va utiliza date și informații deținute la nivelul instituțiilor sau autorităților publice cu atribuții în domeniul transportului rutier și va fi interconectat cu celelalte sisteme informatice existente la nivelul Ministerului Finanțelor, ANAF sau Autorității Vamale Române.
În cadrul sistemului RO e-transport, o componentă software esențială este aplicația RO e-Transport, accesibilă prin intermediul unui portal web sau al unei aplicații mobile, care oferă utilizatorilor acces facil și funcționalități necesare pentru gestionarea eficientă a transporturilor. Sistemul în sine cuprinde o gamă mai largă de componente tehnologice și funcționale, fiind responsabil de întreaga infrastructură și reglementare a transporturilor în România. Aplicația RO e-transport include funcții pentru înregistrarea transporturilor, upload-ul documentelor digitale, monitorizarea transporturilor în timp real, primirea notificărilor și alertelor, precum și generarea de rapoarte și analize.
Procesul de înregistrare (raportare) a declarației e-Transport în SPV ANAF
Procedura RO e-transport ANAF, respectiv înregistrarea (raportarea) declarației e-Transport în SPV ANAF implică parcurgerea câtorva pași esențiali și anume: i) accesarea SPV utilizând datele de autentificare și apoi accesarea secțiunii cu declarații și raportări electronice; ii) selectarea și completarea formularului de Declarație e-transport cu datele transportului (numărul de înregistrare, data și ora estimate de începere a transportului, tipul, cantitatea și valoarea bunurilor transportate, informații despre transportator, punctul de plecare și de destinație, numărul de înmatriculare și tipul vehiculului).
Validarea declarației și generarea codului UIT
După înregistrare e-transport, respectiv după completarea tuturor informațiilor obligatorii și verificarea corectitudinii datelor introduse, prin transmiterea formularului în sistemul e transport, procedura este finalizată, urmând a se genera un cod unic de înregistrare/identificare pentru transportul respectiv, care va trebui să fie inclus în documentele de transport și va fi folosit pentru verificările ulterioare. Totodată, sistemul electronic va trimite o confirmare de primire a declarației, care va include numărul de înregistrare și codul UIT generat de ANAF.
Ce este codul UIT?
Codul UIT este unic pentru fiecare transport și va fi utilizat pentru monitorizarea și verificarea transportului. După obținere, codul UIT generat de ANAF va putea fi descărcat sau printat, fiind esențial să fie inclus în documentele de transport. Codul UIT asigură respectarea reglementărilor fiscale privind transportul de bunuri, permite o trasabilitate completă a transporturilor, facilitând monitorizarea de către autorități, îmbunătățește transparența operațiunilor de transport, contribuind la reducerea riscului de evaziune fiscală.
Ce valabilitate are codul UIT?
Codul UIT generat prin sistemul RO e-Transport are o valabilitate de 5 zile calendaristice de la momentul generării. Este esențial ca transportul să fie realizat și finalizat în acest interval pentru a asigura conformitatea cu reglementările fiscale și pentru a evita sancțiunile (amenzi sau alte măsuri legale). În cazuri justificate (cum ar fi întârzieri logistice, probleme tehnice), se poate solicita o prelungire a valabilității codului printr-o cerere adresată autorităților fiscale, explicând motivele întârzierii. În lipsa acestei cereri, se impune generarea unui nou cod pentru ca transportul să poată fi continuat.
Care sunt tipurile de transporturi pentru care noul sistem este obligatoriu?
Sistemul e-Transport obligatoriu se aplică transporturilor de produse cu risc fiscal ridicat și celor care depășesc anumite limite valorice sau cantitative.
Transporturi interne
Sistemul RO e-Transport se aplică transporturilor interne ale bunurilor cu risc fiscal ridicat care îndeplinesc cel puțin una din următoarele condiții: i) vehiculul care efectuează transportul are o masă maximă autorizată mai mare de 2,5 tone ; ii) greutatea totală a bunurilor cu risc fiscal ridicat depășește 500 kg sau iii) valoarea totală a bunurilor este mai mare de 10.000 lei. Bunurile cu risc fiscal ridicat sunt următoarele : carne, pește, lapte și produse lactate, ouă, legume, fructe, băuturi alcoolice, tutun, sare, combustibili, săpunuri, produse chimice, îmbrăcăminte și accesorii, încălțăminte, fontă, fier și oțel !
Tranzacții transfrontaliere care încep în România
Tranzacțiile transfrontaliere care încep în România se referă la tranzacțiile financiare sau comerciale care implică transferuri de bunuri, servicii sau capital din România către o altă țară. Aceasta înseamnă că inițiatorul tranzacției este o entitate din România, iar destinația finală se află în afara granițelor țării. Exemple de astfel de tranzacții includ: exporturi, respectiv bunuri sau servicii vândute de o companie sau de un individ din România către o entitate dintr-o altă țară; investiții străine, mai exact capital investit de o companie sau de un investitor din România în afaceri, proiecte sau active dintr-o altă țară; plăți și transferuri financiare, respectiv transferuri de bani din România către conturi bancare dintr-o altă țară; tranzacții comerciale online, respectiv vânzări realizate de companii din România către clienți internaționali prin intermediul platformelor de comerț electronic; servicii internaționale și anume prestarea de servicii de către companii sau profesioniști din România către clienți sau companii din alte țări.
Tranzacții transfrontaliere care se finalizează în România
Tranzacțiile transfrontaliere care se finalizează în România se referă la tranzacțiile financiare sau comerciale care implică transferuri de bunuri, servicii sau capital între o entitate dintr-o altă țară și o entitate din România, iar aceste tranzacții se încheie sau își ating scopul final pe teritoriul României. Aceste tranzacții pot fi reglementate de legislația internațională și națională, implicând adesea considerente legate de taxe, tarife, reglementări vamale și alte aspecte juridice și economice.
Transporturi în tranzit, cu o tranzacție desfașurată pe teritoriul României
Transporturile în tranzit, cu o tranzacție desfășurată pe teritoriul României, se referă la transportul de bunuri care trece prin România, dar nu are ca destinație finală România. În acest context, tranzacția implică activități comerciale care au loc pe teritoriul României, cum ar fi : transporturi internaționale de mărfuri, respectiv bunuri care sunt transportate dintr-o țară către alta, traversând România ; reîncărcare sau transfer de mărfuri, respectiv mărfurile pot fi descărcate și reîncărcate într-un alt mijloc de transport pe teritoriul României ; activități comerciale temporare, cum ar fi inspecții, depozitare temporară, reparații sau alte servicii adiacente care se desfășoară în România ; formalități vamale și documentare, care pot include verificări, plăți de taxe de tranzit și alte proceduri administrative.
Care este lista de produse cu risc fiscal ridicat?
Conform proiectului de ordin al ANAF publicat pe data de 17 aprilie 2024, lista de produse cu risc fiscal ridicat include următoarele : carne și organe comestibile; pești și crustacee, moluște și alte nevertebrate acvatice; lapte și produse lactate; ouă de păsări; miere naturală; produse comestibile de origine animală, nedenumite și necuprinse în altă parte; tutun și înlocuitori de tutun prelucrați; produse care conțin sau nu nicotină destinate inhalării fără ardere; alte produse care conțin nicotină destinate absorbției nicotinei în corpul uman; combustibili minerali, uleiuri minerale și alte produse rezultate din distilarea acestora; materiale bituminoase; ceară minerală; săpunuri, agenți de suprafață organici, preparate pentru spălat, preparate lubrifiante, ceară artificială, ceară preparată, produse pentru întreținere, lumânări și articole similare, paste pentru modelărie, „ceară dentară” și preparate dentare pe bază de ipsos; produse diverse ale industriei chimice; alte articole textile confecționate; seturi; îmbrăcăminte purtată sau uzată și articole textile purtate sau uzate; zdrențe.
Cine este obligat sa declare transportul la ANAF?
Sarcina cine declară în e-transport se aplică mai multor persoane fizice sau juridice, cum ar fi :
Destinatarul/expeditorul înscriși în declarația vamală de import/export
Destinatarul înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorul înscris în declarația vamală de export au obligația să declare transportul la ANAF, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operațiunilor de import sau export, după caz.
Beneficiarul din țară
De asemenea, beneficiarul din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat are obligația să declare transportul la ANAF.
Furnizorului din România
În cazul tranzacțiilor interne sau al livrărilor intracomunitare, furnizorul din România are obligația să declare transportul de produse cu risc fiscal ridicat în e-transport.
Citeste in detaliu despre serviciile de creditare pentru plata furnizorilor!
Depozitarului
În cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, depozitarul are obligația să declare transportul la ANAF. Aceasta obligație se aplică atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.
Ce spune legislația despre RO e-Transport?
Legislația privind sistemul ANAF RO e-Transport este esențială pentru asigurarea trasabilității și conformității transporturilor de bunuri pe teritoriul României. Prin respectarea acestor reglementări, companiile contribuie la prevenirea evaziunii fiscale și la crearea unui mediu economic mai transparent și echitabil.
Ce impact fiscal aduce RO e-Transport?
Sistemul RO e-Transport aduce un impact fiscal considerabil prin îmbunătățirea trasabilității bunurilor, prevenirea evaziunii fiscale și eficientizarea colectării taxelor. Aceste măsuri contribuie la creșterea veniturilor fiscale, la crearea unui mediu economic transparent și la promovarea concurenței loiale între companii. Implementarea acestui sistem digital este un pas important spre modernizarea administrației fiscale și consolidarea disciplinei financiare în România.
Reducerea evaziunii fiscale și îmbunătățirea colectării taxelor
Datorită sistemului RO e-transport, prin înregistrarea detaliată a transporturilor, autoritățile pot identifica rapid discrepanțele și anomaliile care pot indica practici frauduloase.
Sistemul ajută la prevenirea evaziunii fiscale prin asigurarea că toate bunurile sunt declarate și impozitate corespunzător.
Avantaje pentru companii și administrația fiscală
Folosirea sistemului e-transport este avantajoasă atât pentru companii, cât și pentru autorități. Astfel, prin aplicarea sistemului e-transport, companiile private înregistrează o simplificare a procesului de declarare a transporturilor, își reduc riscul de penalități și sancțiuni prin asigurarea conformității și își îmbunătățesc trasabilitatea bunurilor transportate.
În același timp, autoritățile fiscale obțin o creștere a transparenței și eficienței în monitorizarea transporturilor de bunuri, în verificarea documentelor aferente (de exemplu facturi sau avize care însoțesc bunurile livrate), o reducere a evaziunii fiscale și a fraudelor și îmbunătățesc colectarea veniturilor fiscale la bugetul statului.
Iata aici mai multe detalii despre e-Factura!
Concluzie
Sistemul RO e-Transport reprezintă un instrument important pentru modernizarea și eficientizarea controlului fiscal al transporturilor de bunuri în România. Prin RO e-transport înregistrare, deci prin utilizarea acestui sistem, atât companiile, cât și autoritățile beneficiază de un proces mai transparent, mai sigur și mai eficient de gestionare a transporturilor în țara noastră.
ELISA RUSU, CEO & Board Member OMNICREDIT, are o experienta de peste 20 de ani in sectorul financiar bancar, experienta dobandita in cadrul celor mai mari banci din Romania, una dintre ele fiind Banca Transilvania, unde a implementat si a coordonat directia de factoring, pe o perioada de circa 9 ani.
Increzatoare in fortele proprii, gratie experientei dobandite si pentru ca ii plac provocarile, Elisa Rusu s-a hotarat sa intre in anteprenoriat impreuna cu un fond de Investitii, dezvoltand de la zero un proiect inovator, lansand astfel pentru prima data in Romania, o platforma fintech, ce oferă solutii de factoring şi microfinantare online, adresata in mod special micilor anteprenori.
Intelegand ca aceasta zona era foarte putin deservita in cadrul bancilor, fiind totodata o zona destul de permisiva, Elisa Rusu dezvolta si conduce cu succes fintech-ul OMNICREDIT, prin intermediul caruia a finantat pana astazi sute de clienti, venind in intampinarea acestora cu diferite tipuri de produse de finantare personalizate, pentru a le putea acoperi toate nevoile financiare.
Traiectoria profesionala a Elisei Rusu a fost de la bun inceput progresiva, absolvind Facultatea de Relatii Economice Internationale in cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti, urmata de un MBA cu specializare in Management Financiar-Bancar, care i-a deschis drumul spre evolutia carierei ulterioare.
Si-a propus de-a lungul timpului sa sustina si sa fie alaturi de micii antreprenori, participand in calitate de Mentor la diverse programe de instruire si cursuri educationale, despre factoring si organizare financiara.
A luat deseori parte la interviuri valoroase, in calitate de invitat la diverse emisiuni TV, sustinand sprijinul neconditionat oferit afacerilor mici si mijlocii, prin solutii de finantare flexibile si fara birocratie.