Viața de antreprenor poate aduce multe probleme, adeseori neprevăzute. Omnicredit te învață cum să faci față cu brio acestor situații dificile!
Când pornești o afacere, te aștepți să întâmpini diverse obstacole. Totuși, anumite provocări pot fi mai greu de gestionat, iar unele evenimente vor necesita să iei decizii rapide și eficiente.
Vom explora împreună 5 dintre cele mai întâlnite situații dificile pentru antreprenori.
Confruntarea cu concurența
Cum să-ți diferențiezi afacerea de restul pieței
- Înțelege clar piața în care activezi precum și nevoile specifice ale clienților tăi.
- Creează un produs sau serviciu unic, o experiență de client personalizată sau rezolvă problema clientului într-un mod inovator.
- Utilizează tehnologii avansate.
- Creează o imagine de brand puternică.
Concurența în afaceri nu trebuie să te intimideze, ci privește-o ca pe o oportunitate de a crea mai multă valoare prin businessul tău.
Cum să concurezi cu branduri mari și bine stabilite
Nu te lăsa intimidat de brandurile mari. Ele sunt bine închegate, dar nu au flexibilitatea și capacitatea de adaptare a unei afaceri mici.
Tu poți oferi o experiență intimă și personalizată. Mai mult, tu ai posbilitatea să transformi, să diversifici, să reconfigurezi în orice moment această experiență. Așa că încearcă să-ți cunoști cât mai bine clienții și află ce își doresc ei cu adevărat. Apoi oferă-le experiența pe care o așteaptă.
Cum să-ți crești cota de piață și să obții noi clienți
Creează oferte speciale, lansează campanii promoționale, combină produsele și serviciile pe care le oferi în diverse pachete și oferă avantaje clienților pe care vrei să-i fidelizezi. Aceasta este cea mai simplă metodă de a atrage clienții.
Cere recenzii, review-uri și testimoniale de la clienți. Și folosește aceste recomandări în campaniile tale de marketing. Este unul dintre cele mai puternice instrumente de reclamă.
Creșterea cotei de piață o mai poți face prin încheierea de parteneriate cu alte afaceri complementare.
Ce trebuie să faci atunci când concurența ta reduce prețurile
În primul rând, nu te grăbi să reduci prețurile. Concentrează-te pe creșterea valorii oferite, oferă servicii și experiențe suplimentare, adăugă beneficii pe care clienții le așteaptă de la firma ta.
Nu strică totuși să verifici costurile de producție și în felul acesta să te asiguri că menții prețuri competitive, atâta timp cât este rentabil pentru business.
Managementul echipei
Cum să angajezi și să menții oameni talentați
În momentul angajării:
- Comunică foarte clar cerințele postului, valorile și viziunea companiei, așteptările pe care le ai de la angajați
- Caută oameni cu potențial de dezvoltare, fiindcă abilitățile se pot dobândi în timp, dar dorința de progres nu o are oricine
Cum menții salariații capabili:
- Acordă salarii competitive
- Asigură-te că angajații sunt mulțumiți de condițiile de muncă
- Oferă oamenilor din companie cursuri de formare, workshopuri, traininguri
- Recompensează întotdeauna performanța
Cum să gestionezi conflictele în cadrul echipei
Oferă posibilitatea fiecărei persoane implicate în conflict să-și spună părerea. Comunicarea este factorul cel mai important în aplanarea unei neînțelegeri.
Ai grijă ca soluția finală să fie acceptabilă pentru toți oamenii implicați.
Cum să-ti motivezi angajații și să-i menții productivi
Recunoaște eforturile oamenilor prin bonusuri, recompense. Nu uita aprecierile verbale, recunoașterea în public a meritelor și eforturilor fiecăruia dintre angajați.
Acolo unde este posibil, permite lucrul de acasă sau un program de muncă flexibil. Acordă încredere salariaților, iar ei vor munci cu mai multă plăcere.
Asigură-te că oamenii tăi se simt valoroși și apreciați. Motivarea angajaților este esențială pentru o afacere profitabilă.
Cum să faci față schimbărilor în echipă
Comunică echipei foarte clar și detaliat motivele pentru care faci schimbări. Nu lăsa loc de presupuneri, bănuieli sau interpretări greșite care ar putea degenra ulterior în tensiuni sau conflicte.
Implică-i pe oameni în organizarea noului mod de lucru și ține cont de feedback-urile primite.
Reține: comunicarea este cea mai sigură cale de a evita neînțelegerile.
Cum să-ți îmbunătățești cultura organizațională
Stabilește valorile companiei, comunică-le echipei și urmărește ca acestea să fie puse în practică.
Organizează evenimente și activități care să încurajeze interacțiunea între angajați și ei să dezvolte relații în afara locului de muncă.
Cere periodic feedback oamenilor din echipă și fă schimbări în urma informațiilor primite.
Nu uita: motivarea personalului este foarte importantă pentru bunul mers al afacerii.
Creșterea afacerii
Cum să-ți crești afacerea fără să-ți pierzi focusul
Stabilește obiective de creștere. Dintre acestea, selectează-le doar pe cele care sunt prioritare și elimină-le pe cele mai puțin importante.
Gândește un plan de afaceri, o strategie de creștere, implementeaz-o și monitorizează permanent progresul.
În felul acesta rămâi concentrat pe ce este esențial.
Cum să faci față cererii mari din partea clienților
Când situația aceasta te ia prin suprindere, ia în calcul câteva măsuri posibile:
- Onorează cu prioritate cererile clienților loiali
- Verifică dacă între departamentele afacerii există comunicare și coordonare în operațiuni
- Între a pierde profit sau a pierde satisfacția clienților, alege să mulțumești clienții. Pe termen scurt pierzi, dar câștigi pe termen lung.
- Angajează temporar câtiva salariați sau închiriază forță de muncă.
Cum să-ți extinzi afacerea fără să-ți depășești resursele
Concentrează-te pe oportunitățile de creștere care au cel mai mare potențial și implică resursele cele mai puține. Aceasta presupune să faci o analiză temeinică înainte de a acționa.
Externalizează anumite servicii neesențiale pentru activitatea firmei, cum ar fi: curățenie, contabilitate, transport. Astfel economisești resurse și te poți concentra pe departamentele importante ale afacerii.
Chiar dacă planul arată bine pe hârtie, așteaptă-te ca în procesul de creștere să apară nevoi financiare neprevăzute. Astfel de situații apar inevitabil, este foarte greu să le planifici și vei avea nevoie de surse alternative de finanțare.
Nu lăsa la voia întâmplării acest aspect, ci asigură-te că ai mereu parte de resurse financiare prin intermediul serviciului de scontare Omnicredit!
Cum să-ți diversifici portofoliul de produse sau servicii
În primul rând studiază piața și analizează cu atenție nevoile clienților. Doar așa te poți dezvolta în direcția corectă.
Dezvoltă produse sau servicii care se potrivesc cu punctele forte ale afacerii. Dar înainte de lansare, testează produsul pe un grup mic de clienți, pentru a evalua interesul acestora.
Cum să-ți optimizezi costurile de producție
- Caută furnizori mai ieftini, fără a face rabat la calitate. Te poți orienta către furnizori locali, pentru a reduce costurile cu transportul.
- Utlizează tehnologii mai noi și mai bune, care te vor ajuta să reduci pierderile și să optimizezi procesul de producție prin eliminarea timpilor morți.
- Poți face economii de energie prin utilizarea de surse de energie regenerabilă.
- Analizează eficiența personalului și redu numărul de angajați dacă este posibil.
Risc și incertitudine
Cum să-ți gestionezi riscurile și să-ți protejezi afacerea
În primul rând identifică posibilele riscuri, analizează-le și evaluează ce impact pot avea.
Pentru anumite riscuri încheie asigurări, cum ar fi: asigurări pentru incendii, dezastre, furturi, creanțe neîncasate.
Aceste două strategii constituie baza pentru managementul riscurilor în afaceri.
Cum să faci față evenimentelor neprevăzute, cum ar fi pandemia Covid-19
- Menține întotdeauna o comunicare activă cu partenerii de afaceri (clienți, furnizori, salariați). Imediat ce apare o situație neprevăzută informează-ți colaboratorii despre acest fapt și implicațiile pe care le are.
- Caută oportunități în orice situație de criză – vorba aceea: „când toată lumea plânge, NU plânge și tu cu ea, ci fii cel care vinde batiste”.
- Urmărește îndeaproape situația financiară a firmei și structura cheltuielilor curente. Astfel vei ști cum să acționezi în cazul unui eveniment mai puțin benefic pentru afacere.
Cum să-ți adaptezi afacerea la schimbările din piață
Comunicarea cu clienții este decisivă: ai grijă să primești permament feedback de la clienți, studiază nevoile și dorințele acestora și fă totul pentru a răspunde la cerințele lor.
Studiază piața și modul în care evoluează economia în general. De exemplu: în prezent este extrem de importantă prezența afacerii în online – să neglijezi acest aspect înseamnă să pierzi o mare parte dintre potențialii tăi clienți.
Fii gata să faci o schimbare, fii flexibil și pregătit să te adaptezi din mers.
Cum să-ți dezvolti o strategie de continuitate a afacerii
- Identifică și evaluează riscurile în afacere. Determină impactul pe care situațiile de criză le-ar putea avea asupra businessului.
- Creează un backup financiar: constituie depozite bancare pe care să le utilizezi doar în cazul unor evenimente neprevăzute.
- Pregătește stocuri minime de materii prime sau alte resurse pe care să le utilizezi în situații de criză.
- Sfătuiește-te cu întreaga echipă și comunică întotdeauna cu oamenii tăi.
Cum să-ți îmbunătățești capacitatea de a lua decizii în condiții de incertitudine
Antrenează-te să iei decizii sub presiune. Ia astfel de decizii, apoi analizează efectele lor și cere feedback oamenilor de încredere din echipa ta.
Nu pune în practică nicio decizie decât după ce ai verificat că aceasta sprijină valorile și obiectivele cele mai importante ale afacerii.
Analizează situațiile de criză prin care deja ai trecut, vezi ce a funcționat și ce nu, apoi notează-ți cu atenție aceste observații. În deciziile viitoare, ai grijă să ții cont de întreaga experiență trecută și de observațiile pe care ți le-ai notat.
Probleme financiare
Când vine vorba de fluxul de numerar, ești mereu în dificultate
- Identifică stocurile fără mișcare și pune-le în vânzare la prețuri convenabile, care să-ți aducă un surplus de numerar.
- Oferă termene mai scurte de încasare la clienți și încearcă să negociezi termene de plată mai lungi cu furnizorii.
- Redu cheltuielile și încearcă să-ți crești vânzările.
- Nu în ultimul rând, fă o analiză amănunțită a întregii situații financiare a firmei. Pe baza rezultatelor, planifică fluxurile de numerar săptămânal, lunar și anual și verifică modul în care ai respectat planificarea.
Când încasarile sunt insuficiente pentru a acoperi cheltuielile curente
În primul rând încearcă să aplici pașii descriși la punctul anterior, care ar trebui să-ți îmbunătățească fluxul de numerar.
În plus, întocmește o listă cu toate datoriile firmei și ordonează-le în funcție de importanță. Ține cont de: asigurarea resurselor financiare pentru continuarea activității, menținerea unor relații bune cu salariații, furnizorii și creditorii. În acest fel vei prioritiza plățile.
Propune clienților să-ți plătească mai devreme facturile, acordându-le diverse disconturi sau bonificații.
Cum să gestionezi problemele de plată ale furnizorilor și ale creditorilor
Te poți confrunta cu această situație dacă ai o afacere mică, iar pentru a atrage clienți ești nevoit să le acorzi termene mai îndelungate la plata facturilor. La fel se întâmplă dacă livrezi bunuri sau servicii companiilor de stat, care solicită scadențe mari pentru facturi.
Pe de altă parte, este foarte greu să negociezi termene mari la plata facturilor de furnizori, mai ales când achiziționezi de la marii producători și distribuitori.
În aceste cazuri, măsurile de îmbunătățire a fluxului de numerar pot deveni insuficiente.
Cel mai bine este să prevezi din timp eventualele întârzieri la plata furnizorilor sau altor creditori. Gestionează mai ușor aceste situații prin serviciul de credit plăți furnizori de la Omnicredit.
Ce trebuie să faci atunci când ai datorii neachitate
Toate strategiile de afaceri descrise mai sus te vor ajuta să nu ajungi în dificultăți financiare, dar mai ales vei evita intrarea în incapacitate de plată.
O măsură suplimentară pe care o poți lua când ai datorii neachitate este să fii transparent și onest cu furnizorii.
Decât să promiți achitarea la timp a datoriilor și să nu te ții de cuvânt, mai bine discută deschis cu creditorul situația în care te afli și e mult mai probabil să găsiți împreună soluții care vor consolida relația voastră.
Cum să eviți să te îndatorezi prea mult
Întocmește un buget de venituri și cheltuieli și urmărește permanent dacă te încadrezi în el.
Planifică investițiile cu mare atenție, pentru că acestea afectează în mod direct fluxurile de numerar.
În perioadele bune fă-ți rezerve și economii, iar în perioadele de criză folosește-le.
Concluzii
Așa cum am arătat, uneori apar situații dificile care au un impact negativ asupra afacerii, dar există modalități de a le depăși. Un plan de afaceri al firmei te va scuti de multe situații riscante.
Pe lângă toate strategiile pe ți le-am prezentat, este important să rămâi motivat, să fii perseverent și să-ți formezi o echipă dedicată și puternică.
ELISA RUSU, CEO & Board Member OMNICREDIT, are o experienta de peste 20 de ani in sectorul financiar bancar, experienta dobandita in cadrul celor mai mari banci din Romania, una dintre ele fiind Banca Transilvania, unde a implementat si a coordonat directia de factoring, pe o perioada de circa 9 ani.
Increzatoare in fortele proprii, gratie experientei dobandite si pentru ca ii plac provocarile, Elisa Rusu s-a hotarat sa intre in anteprenoriat impreuna cu un fond de Investitii, dezvoltand de la zero un proiect inovator, lansand astfel pentru prima data in Romania, o platforma fintech, ce oferă solutii de factoring şi microfinantare online, adresata in mod special micilor anteprenori.
Intelegand ca aceasta zona era foarte putin deservita in cadrul bancilor, fiind totodata o zona destul de permisiva, Elisa Rusu dezvolta si conduce cu succes fintech-ul OMNICREDIT, prin intermediul caruia a finantat pana astazi sute de clienti, venind in intampinarea acestora cu diferite tipuri de produse de finantare personalizate, pentru a le putea acoperi toate nevoile financiare.
Traiectoria profesionala a Elisei Rusu a fost de la bun inceput progresiva, absolvind Facultatea de Relatii Economice Internationale in cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti, urmata de un MBA cu specializare in Management Financiar-Bancar, care i-a deschis drumul spre evolutia carierei ulterioare.
Si-a propus de-a lungul timpului sa sustina si sa fie alaturi de micii antreprenori, participand in calitate de Mentor la diverse programe de instruire si cursuri educationale, despre factoring si organizare financiara.
A luat deseori parte la interviuri valoroase, in calitate de invitat la diverse emisiuni TV, sustinand sprijinul neconditionat oferit afacerilor mici si mijlocii, prin solutii de finantare flexibile si fara birocratie.