1. Home
  2. /
  3. Blog
  4. /
  5. Omnicredit
  6. /
  7. Optimizarea Finance Supply Chain...
supply-chain-Omnicredit

Optimizarea Finance Supply Chain – Ghid complet

Ce este un Financial Supply Chain (Lant de aprovizionare financiar)?

Conceptul Financial Supply Chain (respectiv lanțul de aprovizionare financiar, în limba română) definește procesul de obținere, management și distribuire a resurselor financiare ale unei companii în vederea atingerii obiectivelor acesteia. Daca lanțul de aprovizionare financiar se derulează eficient, atunci afacerea respectivă este una de succes. De aceea, un control riguros al lanțului de aprovizionare financiar poate preveni dificultățile financiare legate de insuficiența capitalului.

Ce inseamna Supply Chain Management (SCM)?

Supply Chain Management (SCM, respectiv managementul lanțului de aprovizionare sau lanțului logistic) desemnează procesul de planificare, implementare și control al fluxurilor materiale, informative și financiare pe întregul lanț de aprovizionare, de la furnizori la producători și clienți. SCM include deci și lantul de distribuție a produselor sau serviciilor prestate către clienți. Managementul eficient al unui lanț de aprovizionare și distribuție prin folosirea unor sisteme informatice integrate poate asigura premisele creșterii profitabilității generale a firmei. Managementul lanțului logistic se bazează pe aplicarea unor principii de colaborare și coordonare între toți actorii din lanțul de aprovizionare (furnizori, producători, distribuitori și clienți).

                Care este rolul SCM in finante?

Există o conexiune directă între SCM și finanțele unei întreprinderi cu impact specific asupra succesului afacerii respective pe piață. Importanța SCM în finanțe poate fi observată în cadrul următoarelor procese interne ale firmei: optimizarea costurilor, eficiența operațională, planificarea financiară, gestionarea fluxurilor de numerar, gestionarea riscurilor financiare, optimizarea capitalurilor de lucru și evaluarea performanțelor financiare. Gestiunea lanțului de aprovizionare într-o manieră eficientă poate aduce beneficii semnificative în ceea ce privește eficiența financiară și performanța generală a unei firme.

 

Componentele cheie ale unui lant de aprovizionare din perspectiva financiara

Din perspectiva financiară, componentele cheie ale lanțului de aprovizionare includ : costurile de aprovizionare, gestionarea stocurilor, a relațiilor cu furnizorii și a riscurilor financiare, tehnologia și sistemele informatice, plățile și condițiile de credit, analiza cost beneficiu a deciziilor din lanțul de aprovizionare-livrare.

Procesul de aprovizionare al unei firme

Procesul de aprovizionare al unei firme implică parcurgerea anumitor activități specifice, cum ar fi: identificarea necesarului de aprovizionare, identificarea și evaluarea furnizorilor, negocierea contractelor și plasarea comenzilor, monitorizarea și urmărirea acestora, recepționarea și gestionarea materialelor cumpărate, gestionarea și evaluarea relațiilor cu furnizorii. Gestionarea eficientă a acestor aspecte contribuie la asigurarea unui proces de aprovizionare consistent, calitativ și rentabil pentru firma respectivă. 

Supply Chain Finance: Importanța sa pentru IMM-uri

Este cunoscut faptul că IMM-urile sunt organizații cu resurse limitate și foarte sensibile la variațiile pieței. Astfel, lanțul de aprovizionare financiar devine foarte important pentru IMM-uri pentru că asigură : gestionarea eficientă a resurselor și riscurilor financiare, relații solide cu furnizorii, flexibilitate și adaptare rapidă la fluctuațiile pieței, facilitarea accesului la finanțare și competitivitate pe piață. Aprovizionarea unei firme în mod eficient îi permite acesteia să își construiască o bază solidă pentru succesul său pe termen lung și să reușească să-și mărească rezistența la provocările economice actuale.

 

Beneficiile optimizării Finance Supply Chain

Optimizarea lanțului de aprovizionare determină obținerea unor beneficii atât specifice, cât și generale de către IMM-uri. Dintre beneficiile specifice putem menționa reducerea costurilor, îmbunătățirea fluxului de numerar, gestionarea riscurilor financiare și creșterea accesului la finanțare, iar ca principale beneficii generale menționăm conformitatea și transparența în raport cu legislația în vigoare, precum și construirea unor parteneriate mai durabile cu furnizorii și clienții.

                Eficiența fluxurilor financiare în SCM

Eficiența fluxurilor financiare în SCM implică optimizarea folosirii resurselor financiare pe întreg lanțul de aprovizionare, de la procurarea materiilor prime până la livrarea sau distribuția produselor sau serviciilor solicitate către clienți. Eficiența fluxurilor financiare în SCM necesită o atenție deosebită la realizarea următoarelor activități: managementul stocurilor, al echipamentelor de lucru, dar și al fortei de muncă, negocierea și gestionarea termenelor de plată, automatizarea proceselor financiare, managementul riscurilor financiare, îmbunătățirea comunicării cu partenerii din SCM, optimizarea proceselor de facturare și plată, evaluarea performanțelor financiare ale furnizorilor și proceselor SCM.

Impactul optimizării pe termen lung

Pe termen lung, optimizarea lanțului financiar de aprovizionare conduce la eficientizarea operațională, respectiv utilizarea corectă a resurselor și furnizarea corespunzătoare a produselor și serviciilor, precum și la reducerea costurilor (de producție, financiare și de logistică), creșterea profitabilității și a rezistenței la fluctuațiile pieței, precum și valorificarea avantajului competitiv și îmbunătățirea relației cu partenerii de afaceri.  

 

Metode de optimizare a Finance Supply Chain

Aplicarea unor metode de optimizare a lantului de aprovizionare și livrare presupune atenție sporită la organizarea și funcționarea optimă a următoarelor aspecte: gestionarea fluxului de capital, minimizarea costurilor, maximizarea eficienței și gestionarea riscurilor financiare.

                Tehnologii emergente în SCM financiar

Dintre cele mai cunoscute tehnologii emergente în SCM financiar putem menționa: Blockchain (un ”registru” descentralizat și sigur pentru tranzacții financiare și de aprovizionare), Inteligența Artificiala (AI) folosită pentru analiza datelor financiare, oferind previziuni mai precise, identificarea modelelor și luarea de decizii automate, analiza predictivă, realitatea augumentată (AR), realitatea virtuală (VR) și tehnologiile cloud.

Managementul relațiilor cu furnizorii

Managementul relațiilor cu furnizorii devine esential pentru succesul unei afaceri, aducînd beneficii precum reducerea costurilor, îmbunătățirea calității produselor și serviciilor, flexibilitate în livrări și acces la resurse strategice. Printr-o comunicare deschisă și transparentă, prin negocierea contractelor și monitorizarea performanțelor se pot construi relații durabile și avantajoase cu furnizorii săi, contribuind astfel la succesul pe termen lung al afacerii.

Logistica Supply Chain

Logistica Supply Chain este un domeniu complex care implică gestionarea metodelor de aprovizionare, a fluxurilor de materiale, informații și resurse financiare de la furnizori la producători, distribuitori, comercianți și, în cele din urmă, la consumatori, fiind  esențială pentru optimizarea eficienței și reducerea costurilor în actualul mediu comercial competitiv.

Instrumente financiare și creditare pentru fluidizarea lanțului de aprovizionare

Supply Chain Finance (finanțarea lanțului de aprovizionare, în limba română) reprezintă un set de soluții financiare și instrumente utilizate pentru a optimiza fluxurile de numerar și pentru a sprijini partenerii din lanțul de aprovizionare în gestionarea capitalului de lucru. Instrumentele financiare și opțiunile de creditare disponibile pentru fluidizarea lanțului de aprovizionare sunt diverse : împrumuturi, linii de credit, factoring și escomptare, swap-uri valutare, iar utilizarea acestora conduce la îmbunătățirea cash-flow-ului, reducerea costurilor și creșterea eficienței firmei respective.

Vezi cum serviciul de factoring Omnicredit te poate ajuta!

 

Sustenabilitatea și Green Supply Chain

Sustenabilitatea și Green Supply Chain sunt două concepte care trebuie abordate în mod integrat, avand ca scop final minimizarea impactului oricărei activități economice asupra mediului și creșterea responsabilității sociale a agenților economici. Acest scop final este pus în practică prin a organiza eficient logistica aprovizionării, respectiv  alegerea furnizorilor sustenabili, gestionarea responsabilă a resurselor, eficiența energetică și respectarea reglementărilor privind mediul. În urma aplicării acestor procedee sustenabile, întreprinderile obțin avantaje economice importante, cum ar fi: costuri reduse, îmbunătățirea reputației brandului și atragerea consumatorilor interesați de ecologie.

Integrarea practicilor sustenabile în SCM

Integrarea practicilor sustenabile în SCM desemnează implicarea în deciziile operaționale ale întreprinderii a aspectelor economice, sociale și de mediu. Practicile folosite în acest scop sunt: alegerea furnizorilor sustenabili, producția și transportul sustenabil, folosirea de ambalaje sustenabile, gestionarea responabilă a stocurilor, utilizarea tehnologiilor sustenabile.  Prin integrarea sustenabilității în managementul oricărei întreprinderi, se consolidează poziția competitivă a acesteia în fața consumatorilor și investitorilor din ce în ce mai conștienți de aspectele sustenabile.

Green Supply Chain: Avantaje competitive și corporate responsibility

Avantajele competitive și responsabilitatea corporativă (”corporate responsibility” în limba engleză) sunt  obiective de sine stătătoare, dar care se influențează reciproc. Firmele care integrează responsabilitatea corporativă în strategia lor pot beneficia de avantaje competitiv durabile cum ar fi creșterea loialității clienților, consolidarea imaginii și brandului, precum și câștigarea încrederii consumatorilor.

Citeste in acest articol despre obligatiunile verzi si impactul lor in economia sustenabila!

 

Concluzie

Managementul lanțului de aprovizionare este un proces care trebuie optimizat, susținut în mod continuu și care necesită adaptabilitate la schimbările pieței și la evoluțiile tehnologice.  Un lanț financiar de aprovizionare eficient contribuie la obținerea de beneficii importante pentru IMM-uri, cum ar fi gestionarea costurilor, reducerea timpilor de așteptare în activitatea de producție și de livrare, precum și îmbunătățirea relațiilor cu furnizorii și clienții.

ELISA RUSU, CEO & Board Member OMNICREDIT, are o experienta de peste 20 de ani in sectorul financiar bancar, experienta dobandita in cadrul celor mai mari banci din Romania, una dintre ele fiind Banca Transilvania, unde a implementat si a coordonat directia de factoring, pe o perioada de circa 9 ani.

Increzatoare in fortele proprii, gratie experientei dobandite si pentru ca ii plac provocarile, Elisa Rusu s-a hotarat sa intre in anteprenoriat impreuna cu un fond de Investitii, dezvoltand de la zero un proiect inovator, lansand astfel pentru prima data in Romania, o platforma fintech, ce oferă solutii de factoring şi microfinantare online, adresata in mod special micilor anteprenori.

Intelegand ca aceasta zona era foarte putin deservita in cadrul bancilor, fiind totodata o zona destul de permisiva, Elisa Rusu dezvolta si conduce cu succes fintech-ul OMNICREDIT, prin intermediul caruia a finantat pana astazi sute de clienti, venind in intampinarea acestora cu diferite tipuri de produse de finantare personalizate, pentru a le putea acoperi toate nevoile financiare.

Traiectoria profesionala a Elisei Rusu a fost de la bun inceput progresiva, absolvind Facultatea de Relatii Economice Internationale in cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti, urmata de un MBA cu specializare in Management Financiar-Bancar, care i-a deschis drumul spre evolutia carierei ulterioare.

Si-a propus de-a lungul timpului sa sustina si sa fie alaturi de micii antreprenori, participand in calitate de Mentor la diverse programe de instruire si cursuri educationale, despre factoring si organizare financiara.

A luat deseori parte la interviuri valoroase, in calitate de invitat la diverse emisiuni TV, sustinand sprijinul neconditionat oferit afacerilor mici si mijlocii, prin solutii de finantare flexibile si fara birocratie.

Articole pe blog

Sistemul RO e-Transport

Ce este sistemul RO e-Transport? Sistemul RO e-Transport este un sistem implementat de autoritățile fiscale din România, conform ordinului 1337/2024, pentru monitorizarea