Instalata peste noapte, criza COVID-19 a insemnat intreruperea totala sau partiala a activitatilor pentru numeroase industrii. Dintr-un anumit punct de vedere, aceasta criza poate fi comparata cu aceea declansata in 2009, care a cernut la fel de nemilos afacerile micilor antreprenori. Multi dintre acestia au renuntat atunci la businessurile lor, nemaiavand suficiente resurse financiare pentru a se sustine. Din pacate, chiar si in prezent, mai mult de 50% dintre antreprenori isi finanteaza afacerile din banii proprii.
Adevarul este unul dureros: povestile si experientele clientilor nostri “tratati” in #cameradegarda pentru afacerile mici arata ca, in contextul revenirii, nicio companie nu va reusi sa isi echilibreze cheltuielile astfel incat acestea sa fie proportionale cu scaderea veniturilor.
Incet-incet, micile businessuri au depasit socul initial al crizei si acum se afla in cautarea unor optiuni care sa le permita revenirea: de la gasirea de solutii pentru protejarea sigurantei si sanatatii angajatilor la accesarea unor solutii de finantare.
In acest sens, ce fac concret micile afaceri, in perspectiva revenirii pe linia de plutire?
1. Prima regula si cea mai importanta: reducerea riscului de infectare, prin masuri precum curatenia, norme de siguranta si de conduita adaptate noului context
Majoritatea proprietarilor de businessuri cu care am discutat au pregatit o revenire etapizata la locul de munca. In sectoarele in care telemunca reprezinta o optiune viabila, o mare parte din angajati vor lucra in continuare de acasa. Acolo unde revenirea la locul de munca este inevitabila, masurile de siguranta si protectie vor fi insa riguroase: covorase dezinfectante, dozatoare de solutii pe baza de alcool, purtarea echipamentelor de protectie precum masti si manusi (dupa caz, si viziere), marcarea corespunzatoare a podelei cu delimitatoare de distanta si altele asemenea. Totodata, reducerea prezentei fizice a personalului la nivelul minim posibil va fi cea mai buna metoda de protectie.
2. Aprovizionarea si diversificarea furnizorilor
Foarte multe afaceri au invatat acum pe propria piele lectia dureroasa ca dependenta de un singur furnizor sau vanzarea unui singur tip de produs ori serviciu nu este viabila pentru viitorul companiei. De aceea, peste 60% dintre proprietarii de afaceri cu care am discutat referitor la redeschiderea business-ului au luat in considerare aceasta masura de redresare. Pentru orice tip de afacere, este important ca paleta de servicii si produse oferite sa fie cat mai variata.
3. Preturile
In conditiile schimbarilor care transforma sub ochii nostri piata de consum, probabil ca pretul va fi rege in mixul de marketing, cel putin in viitorul imediat. Cei mai multi antreprenori din sectorul serviciilor aleg sa faca pachete speciale sau sa ofere gratuitati atasate abonamentelor existente. In aceste conditii, spun ei, isi fidelizeaza clientii si se aliniaza la cerintele competitive ale pietei. De asemenea, o componenta importanta a stabilirii pretului este flexibilitatea, deschiderea de a accepta plata in transe sau un termen de plata extins.
4. Planuri pe termen scurt, dar de perspectiva
Este clar ca nu este momentul pentru investitii majore. Cu toate acestea, o planificare din aproape in aproape, dar cu o vedere de ansamblu asupra obiectivelor pe termen lung este o atitudine sanatoasa pentru orice companie. Majoritatea antreprenorilor spun ca aceasta criza i-a facut sa fie mult mai flexibili, mai putin stricti in ceea ce priveste urmarirea planului de business, astfel incat obiectivele sa fie atinse mai rapid si mai eficient. Cu toate acestea, prudenta trebuie sa fie esentiala in urmatoarea perioada.
5. Diversificarea surselor de venit
In aceasta perioada, cea mai mare problema a companiilor a fost lipsa lichiditatilor, generata de diverse cauze: scaderea vanzarilor, intarzieri la plata facturilor etc. Printre masurile de sporire a aportului de lichiditati adoptate de clientii platformei noastre de finantare se numara restructurarea unor credite in desfasurare, renegocierea termenelor de plata cu furnizorii, accesarea unor solutii alternative de finantare precum factoringul sau scontarea, precum si vanzarea de active fixe ale companiei (precum terenuri, utilaje etc).
In ultima instanta, in acest moment nu se poate preconiza ce forma va lua recuperarea economica. Lumea nu s-a confruntat niciodata cu o astfel de situatie, astfel ca scenariile de revenire au proiectii uneori extrem de diferite. Indiferent daca activitatea v-a fost intrerupta total sau partial, este important sa depasiti aceasta perioada de stagnare. Pastrati-va asadar activitatea. Veți demonstra astfel ca sunteti valoros pentru clienti, furnizori si angajati, si veti oferi companiei sansa reasezarii pe linia de plutire.
ELISA RUSU, CEO & Board Member OMNICREDIT, are o experienta de peste 20 de ani in sectorul financiar bancar, experienta dobandita in cadrul celor mai mari banci din Romania, una dintre ele fiind Banca Transilvania, unde a implementat si a coordonat directia de factoring, pe o perioada de circa 9 ani.
Increzatoare in fortele proprii, gratie experientei dobandite si pentru ca ii plac provocarile, Elisa Rusu s-a hotarat sa intre in anteprenoriat impreuna cu un fond de Investitii, dezvoltand de la zero un proiect inovator, lansand astfel pentru prima data in Romania, o platforma fintech, ce oferă solutii de factoring şi microfinantare online, adresata in mod special micilor anteprenori.
Intelegand ca aceasta zona era foarte putin deservita in cadrul bancilor, fiind totodata o zona destul de permisiva, Elisa Rusu dezvolta si conduce cu succes fintech-ul OMNICREDIT, prin intermediul caruia a finantat pana astazi sute de clienti, venind in intampinarea acestora cu diferite tipuri de produse de finantare personalizate, pentru a le putea acoperi toate nevoile financiare.
Traiectoria profesionala a Elisei Rusu a fost de la bun inceput progresiva, absolvind Facultatea de Relatii Economice Internationale in cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti, urmata de un MBA cu specializare in Management Financiar-Bancar, care i-a deschis drumul spre evolutia carierei ulterioare.
Si-a propus de-a lungul timpului sa sustina si sa fie alaturi de micii antreprenori, participand in calitate de Mentor la diverse programe de instruire si cursuri educationale, despre factoring si organizare financiara.
A luat deseori parte la interviuri valoroase, in calitate de invitat la diverse emisiuni TV, sustinand sprijinul neconditionat oferit afacerilor mici si mijlocii, prin solutii de finantare flexibile si fara birocratie.