Este bine cunoscut faptul ca situatia economica actuala generata de pandemia de coronavirus poate afecta afacerea ta, pe tine si pe angajatii tai. Cu toate acestea, te poti pregati din timp pentru anumite riscuri care iti ameninta afacerea.
Coronavirusul (COVID-19) si masurile luate de autoritati pentru a evita raspandirea acestuia, afecteaza antreprenorii si in special micile companii. Care sunt situatiile cu care te poti confrunta? De exemplu, clientii tai vor face mai putine achizitii de la tine sau este posibil ca furnizorii tai sa nu poata sau nu doresca sa livreze; un angajat cheie iti poate fi retinut intr-o zona cu risc ridicat; sau poti intampina probleme cu stocurile atata timp cat depinzi de livrari din China sau alte tari din zonele afectate. Nu mai vorbim de afacerile direct afectate prin dispunerea inchiderii lor temporare de catre autoritati.
Urmatoarele paragrafe acopera unele dintre problemele pe care le poti intampina, sfaturi si informatii utile pe care le poti pune in practica chiar de maine.
- Tehnici de supravietuire ale afacerilor mici: Cum te poti pregati pentru riscurile de business pe care le genereaza virusul CoVId19 ?
Este evident ca nu vom scapa de o noua recesiune economica, iar antreprenorul prudent trebuie sa se asigure ca afacerea sa este pregatita si pozitionata corespunzator pentru orice impact pe care situatia de pandemie il poate avea asupra afacerii sale. Ce e de facut?
- Discuta cu furnizorii si colaboratorii tai; comunica-le prioritatile si problemele tale si incearcati sa aflati impreuna care sunt solutiile pe care le aveti la dispozitie. Probabil ca acestia sunt deja preocupati sa gaseasca la randul lor solutii, dar asta nu inseamna automat ca stiu ce este mai important pentru tine;
- Discuta cu clientii tai. Din pacate si clientii tai ar putea fi afectati, ceea ce te poate pune chiar in pozitia furnizorilor tai. In functie de situatia afacerii tale, de aprovizionare, este posibil sa nu poti indeplini comenzi sau este posibil ca unii dintre clientii tai sa nu poata cumpara cantitatile contractate sau asteptate. Este de datoria ta sa ii informezi si sa iti dai seama cum se pot rezolva cel mai bine problemele existente, cat si cele asteptate;
- In masura in care afacerea ta este capabila sa produca in continuare bunuri si sa le furnizeze, ar putea fi intelept sa oferi reduceri de pret pe termen limitat sau termeni mai generosi in contracte pentru a te asigura ca nu pierzi clienti. Ai grija insa la asigurarea fluxului de numerar!!! Problemele cu fluxul de numerar pot baga rapid in incapacitate de plata companiile mici sau aflate la inceput de drum;
- Daca afacerea ta permite transferul de vanzari sau servicii pe partea de online, cea mai inspirata alegere este aceea de a face acest pas; oricum acesta va fi viitorul;
- Identifica top 5 clienti de care depinzi ca si vanzari; discuta cu acestia si care este planul lor de continuitate in aceasta perioada si incerca sa afli pe cat posibil si care sunt clientii lor din top 3 de care depind si ei ca si incasari in perioada imediat urmtoare; astfel vei putea avea o imagine de ansamblu asupra clientilor pe care te poti baza ca si continuitate si a celor sunt supusi riscurilor datorita segmnetului in care activeaza sau companiilor de care depind la randul lor; nu uita ca si ciclul incasarilor este unul care se propaga “in lant” !!!
- Daca nu ai inca o polita de asigurare impotriva riscului de neincasare a creantelor comerciale , poate este momentul sa te gandesti la asa ceva! exista pe piata de asigurari creante comerciale mai multi jucatori pe care ii poti aborda pentru informatii.
- Ai mai putin de munca pentru angajatii tai; ce faci?
Coronavirusul nu este un risc antreprenorial normal. Daca (temporar) ai mai putina munca pentru angajatii tai, aceasta nu reprezinta neaparat o problema. Incearca sa ii responsabilizezi pe fiecare dintre acestia cu diverse sarcini de care pana acum nu se ocupau in mod direct. Poate e momentul ca in sfarsit sa ti aranjezi arhiva de documente (in mod special digitala), sa-ti pui la punct normele si procedurile de lucru interne de care n-ai avut timp niciodata si alte activitati birocratice pe care toti aveam tendinta sa le neglijam.
Poate ar fi o idee buna sa lasi angajatii sa lucreze mai mult de acasa. Gandeste-te ca este un experiment. Cu o tehnologie moderna si securizata este destul de usor sa lucrezi din casa si sa creezi conferinte video cu colegii (in loc de sedinte) atunci cand este nevoie. Acest lucru reduce si riscul ca cei expusi la virus sa-l aduca la sediul tau si sa-i imbolnaveasca pe alti angajati. Daca experimentul functioneaza bine, pe viitor cand lucrurile reintra in normalitate, ai putea gandi munca de acasa in anumite zile din luna/an ca pe un beneficiu optional. 🙂 Vei putea redimensiona biroul si chiar economisi o parte din chirie.
- Cum poti reduce riscurile potentiale de sanatate pentru angajatii tai?
Adapteaza-ti resursele pentru a interactiona cu clientii/colaboratorii pe canale alternative fata de cele uzuale – digitale (web, social media). Asigura-te insa de conformitatea conectivitatii cu nevoile business-ului tau prin discutii cu partenerii de servicii de comunicatii in sensul asigurarii capacitatii necesare de trafic, voce si date, a securitatii cibernetice (ex. VPN) si a serviciilor de suport mai ales in cazul muncii “remote”. Doar angajatii care lucreaza in asa-numitele profesii cruciale sau procese vitale si a caror munca nu se poate face de acasa ar trebui sa vina la munca in aceasta perioada.
Daca ai o afacere bazata pe productie sau servicii ce necesita prezenta la locul de munca a angajatilor, poate nu e o idee rea sa ii impartiti pe ture cu diferite intervale orare, astfel incat sa vina cat mai putini la locul de munca si sa poata respecta distantarea sociala. Bineinteles ca sunteti obligati sa le asigurati echipamente de protectie specifice perioadei (masti, manusi, halate, dezinfectante etc). Nu ar fi rau sa le asigurati sau decontati transportul prin mijloace proprii sau private pe o perioada determinata, pentru a evita cat mai mult transportul in comun. Urmariti si puneti in practica masurile guvernamentale si actionati mereu conform surselor credibile de informare.
Oricare ar fi situatia asigura-te ca ai o comunicare coerenta, atat la nivel extern, dar mai ales la nivel intern. Salariatii tai se asteapta sa vada ca managementul companiei detine controlul, ca este atent si la nevoile lor si nu doar la cele ale afacerii, ca va pasa de siguranta si sanatatea lor si mai ales a familiilor lor. O buna comunicare in astfel de momente iti poate asigura o loializare a salariatilor. O conduita lipsita de empatie insa poate conduce la pierderea unor oameni valorosi pentru business.
- Compania ta intampina dificultati financiare din cauza coronavirusului? Se poate preveni incapacitatea de plata?
Poti ajunge in situatia in care efectiv, in companie sa nu existe suficiente lichiditati, fie pentru ca nu poti livra bunuri clientilor tai din cauza lipsei de marfa/productie, fie pentru ca depinzi de personal sau de clientii aflati intr-o zona cu risc ridicat pentru coronavirus sau pur si simplu nu ai cerere.
Nu iti poti plati datoriile? Un prim pas ar fi sa verifici daca te afli pe lista de CAEN-uri aprobate de guvern ca si CAEN-uri care pot solicita si obtine CSU (certificatul pentru situatii de urgente). Chiar si fara cerificat, ar trebui sa recurgi la masurile de mai jos:
- Discuta cu finantatorul tau legat de posibilitatea de acordare a unei perioade de gratie in ceea ce priveste plata ratelor sau chiar de restructurare a datoriei in cazul in care ai credite;
- Renegociaza termenele de plata cu furnizorii;
- Renegociaza contractele de utilitati, chirie, renunta la anumite cheltuieli dispensabile;
- Apeleaza la solutii de tip factoring sau scontare pentru a aduce lichiditati rapid in firma;
- vezi daca ai TVA de recuperat sau sume din decontari de concedii medicale restante.
- Ce se intampla in situatia in care compania ta este atat de tare afectata incat nu iti poti permite plata salariilor?
In cazul in care compania ta este afectata puternic de scaderea cererii din cauza masurilor de carantina impuse de situatia CovId 19, plata salariilor devine extrem de greu de sustinut. In functie de intensitatea scaderii cifrei de afaceri (in urma unei analize realizata fata de aceeasi perioada a anului anterior), se pot implementa urmatoarele masuri exceptionale temporare:
- reducerea programului zilnic de lucru;
- somaj tehnic; guvernul a aprobat masura de a plati din bugetul de somaj 75% din salariul brut, pentru perioada de somaj tehnic, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut;
- concedii fara plata- doar in cazul companiilor care isi inceteaza pe moment activitatea, pentru o perioada de maxim o luna, prin consultarea si acordul cu sindicatele sau reprezentantii angajatilor (fara necesitatea acordului individual cu fiecare angajat);
- restructurari de pozitii de care simti ca nu veti mai avea nevoie in viitorul apropiat;
- inchidere temporara.
Indiferent de amploarea recesiunii, este probabil ca virusul sa iti afecteze afacerea sau sa se fi intamplat deja, direct sau indirect. Cea mai buna modalitate de a face fata impactului potential este sa te pregatesti, atat in cadrul afacerii tale, cat si in afara acesteia. Daca nu ai facut-o deja, ar trebui sa ridici telefonul si sa discuti cu furnizorii si clientii tai, apoi sa discuti impactul asupra afacerii tale cu angajatii. Acesta nu este un moment pentru a intra in panica, ci mai degraba pentru a te pregati mai temeinic pentru pastrarea afacerii.
ELISA RUSU, CEO & Board Member OMNICREDIT, are o experienta de peste 20 de ani in sectorul financiar bancar, experienta dobandita in cadrul celor mai mari banci din Romania, una dintre ele fiind Banca Transilvania, unde a implementat si a coordonat directia de factoring, pe o perioada de circa 9 ani.
Increzatoare in fortele proprii, gratie experientei dobandite si pentru ca ii plac provocarile, Elisa Rusu s-a hotarat sa intre in anteprenoriat impreuna cu un fond de Investitii, dezvoltand de la zero un proiect inovator, lansand astfel pentru prima data in Romania, o platforma fintech, ce oferă solutii de factoring şi microfinantare online, adresata in mod special micilor anteprenori.
Intelegand ca aceasta zona era foarte putin deservita in cadrul bancilor, fiind totodata o zona destul de permisiva, Elisa Rusu dezvolta si conduce cu succes fintech-ul OMNICREDIT, prin intermediul caruia a finantat pana astazi sute de clienti, venind in intampinarea acestora cu diferite tipuri de produse de finantare personalizate, pentru a le putea acoperi toate nevoile financiare.
Traiectoria profesionala a Elisei Rusu a fost de la bun inceput progresiva, absolvind Facultatea de Relatii Economice Internationale in cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti, urmata de un MBA cu specializare in Management Financiar-Bancar, care i-a deschis drumul spre evolutia carierei ulterioare.
Si-a propus de-a lungul timpului sa sustina si sa fie alaturi de micii antreprenori, participand in calitate de Mentor la diverse programe de instruire si cursuri educationale, despre factoring si organizare financiara.
A luat deseori parte la interviuri valoroase, in calitate de invitat la diverse emisiuni TV, sustinand sprijinul neconditionat oferit afacerilor mici si mijlocii, prin solutii de finantare flexibile si fara birocratie.