1. Home
  2. /
  3. Blog
  4. /
  5. Omnicredit
  6. /
  7. Idei pentru conservarea cash...
Camera de garda_omnicredit

Idei pentru conservarea cash flow-ului pe timp de criza

Cash (Flow) Really Is King, mai ales pe timp de criza

 

Cash flow-ul este mai important decat cifra de afaceri

In ziua de astazi, foarte multe companii sunt apreciate dupa profitul anual pe care il inregistreaza. Totusi, cele mai multe afaceri esueaza din pricina fluxului de numerar negativ, chiar daca au o rata buna de profitabilitate. De ce se intampla asta si cum ne ferim explicam in cele ce urmeaza.  

„Cash is King” spune un principiu de baza in afaceri – nu conteaza cati bani va avea un business in conturi in viitor daca in prezent nu are suficiente lichiditati. Angajatii nu pot astepta salariile pana cand ajung clientii sa plateasca; propietarului nu-i pasa daca tu discuti cu posibili investitori si vei avea bani peste cateva luni; furnizorii tai poate ca nu sunt dispusi sa-si extinda creditul comercial pe care ti-l acorda la nesfarsit si tot asa. 

De fapt, oamenii de stiinta au constatat ca, de multe ori, antreprenorii tind sa supraestimeze veniturile si sa subestimeze cheltuielile. Multi oameni de afaceri nu reusesc sa anticipeze o eventuala penurie de numerar, iar o lipsa a clientilor activi ii poate forta sa suspende sau chiar sa inceteze operatiunile – situatia pandemiei prin care trecem este un bun exemplu. Potrivit Dunn si Bradstreet, 90% din esecurile micilor intreprinderi sunt cauzate de fluxul de numerar deficitar. 

Bun, si ce poti face pentru un flux de numerar stabil? In planificarea cash flow-ului exista trei reguli de baza:

 1. Monitorizeaza care este numerarul disponibil acum – soldul curent al companiei (cash si bancar);

 2. Alcatuieste o lista cu incasarile estimate – plati ale clientilor, incasarea unor datorii, dobanzi sau castiguri din investitii  etc. Tine cont sa fii atent la sume, dar si la momentul/ data incasarii;  

3.  Intocmeste o lista similara de cheltuieli estimate – salarii, cheltuieli generale lunare, plati pentru conturi de plata sau alte datorii, impozite care trebuie platite sau rezervate pentru plata viitoare, achizitii de echipamente, cheltuieli de marketing, operationale etc.

Pune totul intr-o proiectie financiara in ordine cronologica sau imparte calculul pe cheltuieli vs. venituri pentru fiecare luna din an. Daca la un moment dat vei avea un sold negativ sau chiar unul foarte mic, ai identificat o potentiala problema. 

Cu proiectia in fata, cum poti fi proactiv in gestionarea numerarului? Iata cateva sfaturi care te pot ajuta sa eviti soldul negativ: 

  • Analizeaza saptamanal numerarul si modul in care intrarile si iesirile de numerar se compara cu proiectia facuta;
  • Verifica cu atentie conturile in care primesti bani si conturile din care faci plati. Scopul tau este sa diminuezi numarul de zile in care poti primi bani si sa extinzi perioada in care poti face plati;
  • Monitorizeaza cu atentie soldurile pe care urmeaza sa le incasezi de la clienti. Foloseste un software pentru a urmari de la cine trebuie sa incasezi si pe cine trebuie sa facturezi;
  • Foloseste servicile de factoring pentru a mentine un flux de numerar previzibil;
  • Incearca sa negociezi timpi mai lungi de plata cu furnizorii tai. Cu cat banii raman mai mult in contul tau, cu atat ai un cash flow mai stabil. In cazul in care furnizorii nu vor sa extinda termenele de plata,  incearca sa negociezi o reducere pentru plata mai rapida a bunurilor;
  • Factureaza in avans. Solicita clientilor plata inainte de livrare si accepta, pe cat posibil, doar platile cu cardul pentru a evita incertitudinea sau intarzierea platilor. Poti chiar sa oferi un mic discount pentru platile in avans;
  • Incearca sa estimezi realist comenzile pe care le faci – orice supraestimare te poate lasa cu stocuri in plus si un dezechilibru in business;
  • Practica gestionarea inteligenta a inventarului. Start-up-urile au tendinta de a face stocuri excesive si de a alege pentru livrare cea mai ieftina optiune de transport, iar asta poate insemna blocarea temporara a unor comenzi in depozit.    

Cum pastrezi numerarul mai mult timp in conturi

Acum, ca am stabilit cum poti face sa-ti asiguri un flux de numerar constant, iata si cum pastrezi banii mai multa vreme in companie:

1.  Diferentiaza care sunt domeniile strategice ale afacerii tale, ramurile pe care firma ta se bazeaza pentru supravietuire. Alimenteaza cu bani domeniile importante si redu din costurile domeniilor de care nu ai neaparata nevoie.

 2. In aceasta perioada incearca sa reuduci costurile fixe. Renegociaza chiria si orice alte costuri de acest fel. Renunta la orice nu vei folosi in urmatoare luni. 

 3.  Reducerea activitatii poate insemna reducerea unor costuri variabile. Incearca sa pastrezi aportul suplimentar de lichiditati in conturile companiei cat mai mult. 

 4.  Amana cat poti platile la furnizorii de utilitati. In general, acestia au o data a scadentei de 30 de zile. Negociază cu toti furnizorii posibili flexibilizarea termenelor de plata. 

 5. Externalizeaza-ti serviciile. Poate parea contraintuitiv sa platesti pentru un serviciu in plus, dar poti eficientiza activitatea unor departamente, lasandu-le sa se concentreze pe munca pe care sunt specializate. 

6. Incearca amanarea platilor catre banci si institutii ale statului, nu inainte insa de a discuta punctual cu acestea conditiile de amanare. 

 7. Rationalizeaza portofoliul de produse sau servicii ineficiente. Nu mai pierde timpul cu stocuri de produse care nu s-au comandat niciodata. Concentreaza-te pe cele care ti-au adus cele mai mari vanzari in ultima perioada.

 8. Analizează profitabilitatea clientilor tai. Multe dintre costuri pot fi reduse daca iti concentrezi atentia pe clientii care sunt profitabili sau au nevoie de serviciile tale in aceasta perioada.

Sigur ca toate aceste sfaturi nu sunt universal valabile, ele trebuie analizate in contextul businessului tau, cu atenție sporita la angajatii buni, la clienti, la domeniul de activitate al companiei, precum si la perspectivele de viitor pe care le ai stabilite pentru afacerea ta.

Pana data viitoare, #staysafe.

ELISA RUSU, CEO & Board Member OMNICREDIT, are o experienta de peste 20 de ani in sectorul financiar bancar, experienta dobandita in cadrul celor mai mari banci din Romania, una dintre ele fiind Banca Transilvania, unde a implementat si a coordonat directia de factoring, pe o perioada de circa 9 ani.

Increzatoare in fortele proprii, gratie experientei dobandite si pentru ca ii plac provocarile, Elisa Rusu s-a hotarat sa intre in anteprenoriat impreuna cu un fond de Investitii, dezvoltand de la zero un proiect inovator, lansand astfel pentru prima data in Romania, o platforma fintech, ce oferă solutii de factoring şi microfinantare online, adresata in mod special micilor anteprenori.

Intelegand ca aceasta zona era foarte putin deservita in cadrul bancilor, fiind totodata o zona destul de permisiva, Elisa Rusu dezvolta si conduce cu succes fintech-ul OMNICREDIT, prin intermediul caruia a finantat pana astazi sute de clienti, venind in intampinarea acestora cu diferite tipuri de produse de finantare personalizate, pentru a le putea acoperi toate nevoile financiare.

Traiectoria profesionala a Elisei Rusu a fost de la bun inceput progresiva, absolvind Facultatea de Relatii Economice Internationale in cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti, urmata de un MBA cu specializare in Management Financiar-Bancar, care i-a deschis drumul spre evolutia carierei ulterioare.

Si-a propus de-a lungul timpului sa sustina si sa fie alaturi de micii antreprenori, participand in calitate de Mentor la diverse programe de instruire si cursuri educationale, despre factoring si organizare financiara.

A luat deseori parte la interviuri valoroase, in calitate de invitat la diverse emisiuni TV, sustinand sprijinul neconditionat oferit afacerilor mici si mijlocii, prin solutii de finantare flexibile si fara birocratie.

Articole pe blog